— Alle genoemde data zijn afhankelijk rondom corona —

Laden Evenementen

« Alle evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Varen met de Vogelvereniging

Varen met de Vogelvereniging

Rond 13.00 uur verzamelen bij Leen Rodenburg stond er in de uitnodiging. Ruim 40 mensen waren op het verzoek ingegaan. Het weer viel niet tegen. Feitelijk prima weer. Door de wegomlegging is het aanmerkelijk rustiger geworden langs het voormalige bedrijf van de familie Rodenburg. Jos is zijn presentielijst aan het bijwerken en Jan loopt zenuwachtig heen en weer, begroet de mensen. Vandaag vaart niet vader Jan van de Bos maar zoon Johan. Jan heeft andere zaken te doen! Nieuwsgierig nemen de aanwezigen ken-nis van het bedrijf van de familie Rodenburg. Het bedrijf straalt rust uit. De druiven groeien weer, de geur van de druivenbomen is onmiskenbaar aanwezig. Zowel voor als achterin het bedrijf heeft Leen zijn vogels. Natuurlijk kijken de vogelliefhebbers naar de aan-wezige vogels en haar jongen. De boot ligt achterin het bedrijf en we stappen met zijn allen in. We varen naar de imkerij. Onderweg vertelt Johan het één en ander. Je kijkt je ogen uit, prachtige woningen passeren we en een belangrijk herkenningspunt is de ranch van Jan Olsthoorn. Aan de andere kant van de ranch zie je een hele nieuwe woonwijk zich ontwikkelen. Naar verwachting wordt dit hele gebied de komende jaren volgebouwd. Of het zo moet zijn passeren we een stelletje bonte spechten. Ik heb ze hier nog nooit gezien en juist vandaag vliegen ze langs het water van de Poelkade. Johan parkeert de boot achter de imkerij. We kunnen heerlijk buiten zit-ten en bestellen een kopje koffie of thee met een heerlijk stukje honingtaart. De eigenaar van de imkerij vertelt ons alles over het hou-den van bijen, de verzorging, de kweek en al niet meer. Hij vertelt over de verschillende soorten bijen en hun rol in de kast. Vervol-gens kunnen we in de winkel allerlei soorten honing proeven. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is hier te koop. Ook wij nemen een heerlijk potje honing mee voor in de thee. Lekker hoor. We lopen nog even door de tuin en bewonderen de bijenstal. Prachtig dat de bijen met stuifmeel (voedsel voor het broed) aan de poten de kast opzoeken. Wat is de natuur toch prachtig als je het wilt zien. Bijen spelen een cruciale rol als bestuivers van groenten en fruit.
Bijen in een volk hebben verschillende functies. Als imker moet je weten hoe het volk in de bijenkast samenwerkt. Je hebt de koningin. Haar enige taken zijn paren en bevruchte eitjes leggen. Ze leeft ongeveer 4 jaar. Ze kan tot wel 2000 eitjes per dag leggen. De werksters hebben een interne rol. Ze maakt schoon, voeden het broed en vervolgens krijgt ze een rol als wachtbij. De werkbij is de hardst werkende bij van het volk. Zij vliegt af en aan om honing te verzamelen. Dan heb je de Dar. De dar is een grote, stevig gebouwde bij met een rond achterlijf. Een dar heeft geen angel en leeft om met de koningin te paren.
Bijen sterven als ze hebben gestoken. De kleur van de honing is afhankelijk van de plantenbron en kan variëren van heel licht tot heel donker.
In de winkel tref je allerlei producten die afkomstig zijn van de bijen. Zo heb je de goudkleurige stuifmeelbrokjes. Mensen gebrui-ken stuifmeel als voedingssupplement. Propoliscapsules schijnen goed voor de gezondheid te zijn. Van bijenwas kun je kaarsen maken maar ook schoonheidsproducten en handcrèmes. Bijenpro-ducten worden gebruikt in bier. Sommige honingen hebben een geneeskrachtige werking en worden wereldwijd in de reguliere gezondheidszorg gebruikt. Propolis is een harsachtige substantie die bijen verzamelen bij bomen en andere plantaardige bronnen. Het is een van de vroegst bekende door mensen gebruikte medi-cijn. Interessant genoeg om je er nog eens nader in te verdiepen.

Aangekomen bij het bedrijf van de Familie Rodenburg werd in de kas de BBQ aangezet. Diverse leden hadden voorbereidin-gen getroffen. De drank stond koel. De ruimte zag er verzorgd uit en de leden waren enthousiast aan het vertellen over de boottocht, de imkerij en de heerlijkheden die hen te wachten stonden. De salades en het vlees vonden gretig aftrek en onder genot van de drank ging alles schoonop. Zo hoort het ook. Heb je dit leuke uitje gemist. Jammer! Maar wie weet volgend jaar. Heb je interesse om iets te organiseren of om je steentje bij te dragen laat het aan het bestuur weten.
Namens de leden bedankt Jan de familie Ro-denburg voor de gastvrijheid. Koos geeft me-vrouw Rodenburg een prachtig boeket bloemen.

Gegevens

Datum: